fredag 18 april 2014

Silly season DIF - Armalis, Deilert, Rundqvist och Alvaréz

(Alex Deilert är en av fyra nya spelare till DIF under långfredagen. Deilert är en busig jäkel, kolla gärna in det här inslaget, länk finns längre ner i texten. FOTO VIASAT HOCKEY/ARKIV)

Djurgården slog till med fyra offentligjorda kontrakt under långfredagen – Moras målvakt Mantas Armalis, backen Alex Deilert från BIK Karlskoga och forwards David Rundqvist och Robin Alvarez från BIK Karlskoga respektive Malmö.

Sedan är målvakten Micke Tellqvist så gott som klar för DIF, men där är det inte påskrivet än så det är inget som har offentligjorts men sportchefen Challe Berglund säger till Dagens
Nyheter att ”Tellan” är till 90 procent klar. Och att det endast saknas ”lite finputsning på kontraktet”.

Men tillbaka till de fyra som är påskrivna och klara:


Mantas Armalis, kommer närmast från Mora där han spenderat de sex senaste säsongerna, fyra  som junior och två som senior. Föräldrarna är från Litauen och Mantas är litauisk medborgare även om han är uppväxt i Haninge.

Så här säger Mantas själv om kontraktet (i ett pressmeddelande):
”Det är en dröm som går i uppfyllelse. Jag är uppvuxen i Haninge och har alltid sett upp till djurgårdsspelare. Jag har varit djurgårdare sen jag började kolla på hockey.

Spelmässigt försöker jag att utnyttja min storlek utan att bli för stel. Inte bara blocka puckarna alltså utan även reagera på dem.  

Jag är en tävlingsmänniska och har en jävla vinnarskalle. Jag har vuxit upp i en familj som tävlar i allt. Vi kan åka på en enkel resa till Frankrike och så går man och kollar på sanddynerna. Då ropar farsan "först upp vinner". Då är det bara att kubba allt man har tills man har blodsmak i käften. ”

Låter ju bra det där, inte minst då han kommer få tävla med just Tellan som är given etta i den här uppställningen. Sedan kan ju tvåan alltid slåss om det och tanken är såklart att han ska ge Tellqvist en rejäl kamp som ska sporra båda två att utvecklas och bli bättre.

Han stod 40 av seriens 52 matchern den här säsongen men noll matcher under sin första seniorsäsong då han var utlånad till Tranås i division ett. Så lite oprövad är han ju men samtidigt äregirig.

Att han dessutom är fotomodell och har gått visningar för stora modenamn nere på kontinenten är mest en pikant detalj. Jag såg ett inslag om det där och en rolig grej var ju att modehusen ville att han skulle smala till låren som nu är hockeymuskulösa men det ville ju inte Mantas så han hade gett dem ett take it or leave it. Bra det.

Alexander Deilert, har redan spelat med Djurgården i J18, i J20 men också i Elitserien. Det blev sex matcher parallellt med J20,  han var uppsatt för 26 matcher säsongen 09/10 och 27  matcher säsongen 10/11 men det var sådär med speltid och Deilert lånades ut till både Mora, Sundsvall och Örebro.
Säsongen 2011/2012 blev lite rörig med spel i Leksands J20, Leksand, Borlänge och SC Riessersee i tyska andraligan. Men. Säsongen efter det fick den offensiva backen fullt förtroende i Asplöven, under säsongen som gick fick han det även i BIK Karlskoga och de där utflykterna har gjort honom gått.

Nu har han skrivit på för två år och jag måste säga att han verkligen har mognat, både som spelare och som människa och kan bli en bra pjäs i SHL tror jag. Det känns som pilen pekar mer upp än rakt fram eller ner.

”När jag var i Djurgården senast var jag inte samma spelare. I dag är jag en mycket mer offensiv spelare men har även vässat till defensiven” säger Deilert i ett pressmeddelande.

Busig som få är han också, har kul distans till det mesta och Djurgårdsspelarna kommer få hålla i både hatten och grejerna kommande säsong när Deilert är i närheten.

Jag spelade in ett inslag om honom och hans bus i BIK i vintras för Viasat. Det kan ni se här:

David Rundqvist var lagkamrat med Deilert under säsongen som gick i BIK Karlskoga och gjorde där 27 poäng (14+13). Forwarden (som även spelar center) är son till Tre Kronorlegendaren Thomas Rundqvist. Färjestad, som var pappas klubb, ville såklart också ha sonen men DIF drog längsta strået här och det ska bli kul att se vad han kan göra i SHL.

David har – precis som pappa – ett fint spelsinne. Det kommer ta honom långt tror jag. Just nu har det och hans fina skridskoåkning lett fram till det här tvåårskontraktet med DIF.

Så här kommenterar Rundqvist junior övergången för DIF hockeys hemsida:

Jag är en center som tycker om att hålla i pucken och använda mycket fart. Något jag vill bli lite bättre på är give and go, att kunna använda mig mer av medspelarna än i början av säsongen. Jag gillar att ha mycket fart och bra tempo i spelet. 

Robin Alvaréz var en liten surprise, även för Malmöfansen tror jag. 26-åringen är från Malmö har spelat i antingen Pantern eller Malmö hela sitt liv så det här och att debutera i SHL blir så klart en omställning.

Robin, som skrivit ett två årskontrakt med DIF,  gjorde 37 poäng i HockeyAllsvenskan säsongen 10/11, blev assisterande kapten säsongen efter och då gick poängen ner. Om det fanns samband mellan de två grejerna vet jag inte men säsongen efter det, 12/13 var han uppe på 35 poäng igen och då fortfarande som assisterande så det kanske bara var en tillfällighet att produktionen gick ner där ett tag.

Så här säger Robin Alvaréz till Djurgårdens hemsida:
”Tidigare har jag haft lite problem med att jag varit lite upp och ner. Jag har spelat bra men lägstanivån har inte varit tillräckligt hög. I år har jag fått bättre koll på det och det har jag märkt även från personer utifrån som sagt det. 
Och
”En bidragande orsak har varit att det alltid varit tufft att möta Djurgården. De har spelat med mycket fart och fysiskt, vilket passar med min spelstil. Jag kände att det kommer att passa mig bra. Jag har bra skridskoåkning och gillar att använda kroppen.

Han är en rivig powerforward och frågan är vem som får gå för att han ska få plats.

Det är väl just där – vem/vilka som får gå – som är frågetecken i DIF just nu. Alla kommer inte få  plats och man får väl vänta sig att DIF ska ta in lite folk med SHL-rutin också. Hoppas jag. Men då kommer det definitivt behövas bytas ut lite folk.

Två underskrifter jag väldigt gärna skulle vilja se är Markus Ljungh och Nils Andersson även om de inte heller är några SHL-giganter direkt men de var viktiga pjäser på vägen upp och är på väg framåt i sin utvecklingskurva.  De skulle kunna bidra med en hel del. Micke Holmqvist och Jocke Eriksson tror jag skulle kunna vara viktiga för att klara övergången tillbaka till SHL också.  Finns fler som är duktiga men just de här fyra känns, i mina ögon, ytterst viktiga.

Vad som händer med målvakten Johan Mattsson blir också intressant. Med både Tellan och Armalis i laget så kommer han mest troligt att lånas ut till ett allsvenskt lag. Vad sägs om SSK?


Djurgårdens lag just nu:
TRÄNARE
Hans Särkijärvi, Stefan Nyman, Tony Zabel.

MÅLVAKTER:
Mantas Armalis, Johan Mattsson, Tobias Sandberg (J20)

BACKAR
Marcus Högström, Alexander Deilert,

FORWARDS
Nicklas Heinerö, Henrik Nyberg, Måns Krüger, Mikael Ahlén, Mattias Sundberg, Marcus Sörensen, Mattias Guter, Erik Nyström, David Rundqvist, Robin Alvaréz

9 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle också gärna se Ljungh och Nisse i DIF nästa säsong. Ska bli spännande att se vilka "prestigevärvningar" som kommer presenteras. Hoppas på Falk, Peppe Lundh och Calle Ridderwall som forwards och Ahnelöv och Niclas Andersen som backpjäser.

ssk1902 sa...

Durgården kommer att få det jobbigt,värvar ju bara spelare från allsvenskan.

Pluggen sa...

@ssk1902: Det ligger en del i vad säger, att DIF värvar mycket från AS beror nog mycket på att DIF blir rånade på 7 miljoner av SHL... Jag undrar vad som händer med Johner och Saviano, iom. att det verkar som att dom inte får vara kvar? I övrigt, klockrent som vanligt! :)

Marie Hallman sa...

Anonym:
Hm ja man börjar ju undra - några med rutin måste väl in, kan ju inte bara vara allsvenskt även om det är en bra stomme att bygga på.

ssk1902: Jomen man får ju anta att det kommer in några andra också!

Pluggen: Knepiga med både Johner o Saviano är att de är toppspelare i HA men för dyra för att ha i 3-4 line i SHL men vi får se. De betyder mycket för laget även off ice så man vet aldrig.

Marie Hallman sa...

Pluggen :) Tack också!

Marie Hallman sa...

Pluggen :) Tack också!

#9 sa...

Vi behöver 2 centrar, varsin till 1a och 2a linorna, samt två backar "med skägg" (då har jag räknat in Tellan, vilket kanske är lite farligt att göra, då inget är påskrivet) och kanske någon forward till.

Skulle vara intressant om du kunde få någon form av kommentar från spelare som Cehlin, Engqvist, Claesson och lite andra DIF-spelare "på vift".

Anonym sa...

Hej Marie! Tack för en grym blogg. Kan inte du kolla med Challe och/eller Nisse Anderssn och Marcus Ljung vad som händer? Det är helt tyst, om DIF vill ha kvar dom borde det vara klart`? Med tanke på att Deilert och Rundqvist är klara

MVH
Johan

Marie Hallman sa...

#9 Oj de är lite bökiga att få tag på, speciellt de som är där borta!
Men förhoppningsvis händer det mer när Challe kommer tillbaka från sponsorresan och kan ta tag i det extra!

Anonym: Se svar under Fredde A artikeln