söndag 5 oktober 2014

"Det skulle vara stort för mig"

(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

På onsdag är det dags för NHL-premiär med fyra matcher. Sedan följer resten och på torsdag (natt mot fredag svensk tid) tar Buffalo emot Columbus hemma – gissningsvis med Jhonas Enroth i kassen.

Det är nu han ska ta klivet fram och en fin försäsong har – tillsammans med det han visat tidigare - bäddat för att få inleda säsongen med spel i premiären:


– Min försäsong har ju gått bra så jag hoppas jag får stå match nummer ett. Det skulle vara stort för mig! Säger han till bloggen.

Ni som följt den här bloggen sedan den började på Stockholm City-tiden vet att jag har följt Jhonas Enroths öden och äventyr på andra sidan pölen i många år nu – det här blir sjunde säsongen i Nordamerika, lockouten inräknad - och det tänker jag göra nu med.

Ryan Miller som tidigare var den givna ettan i Buffalo är inte kvar i klubben, nu står striden om spaden mellan Enroth och tjecken Michal Neuvirth.

De båda har stått två matcher var under försäsongen – Jhonas fick stå mot Carolina och Washington – och släppte bara in totalt ett mål!

I första matchen vann Buffalo med 2-0 trots att Carolina vann skotten stort, 35-21. Jhonas höll således sin första nolla för säsongen redan i första matchen och blev second star i matchen.

Carolina inledde visserligen försiktigt med fem skott, sköt tretton i andra och sjutton tredje. Noterbart är även att Buffalo bara spelade med fem backar i matchen då Mark Pysyk skadade sig och fick kliva av redan efter 53 sekunder.

Tränaren Ted Nolan var så klart nöjd och konstaterade att ”Jhonas kontrollerade i matchen från start till mål. Ska vi nå framgång i år så är den typen av målvaktsspel som behövs även till vardags” sa Nolan.

I Jhonas andra match på försäsongen blev det ny seger, nu med 6-1. Jhonas tog 22 av 23 skott. Det dröjde ända in till 2.39 in i tredje perioden innan hans målvaktsnolla bröts.

Nolan var såklart än mer nöjd nu:
”Jhonas skickade ett tydligt budskap, det är ett som är säkert” sa Sabrescoachen till klubbens hemsida.

Nolan har under försäsongen även sagt att ”Jag ser en annan målvakt nu än tidigare. Jag ser en kille med ett uppdrag, en mission. Jag ser en kille som har ett mål med allt han gör. Han vill ha den där förstaspaden och han gör allt som står i hans makt för att ta den med pondus och självförtroende.

Jhonas själv är så klart nöjde med ett insläppt mål på två matcher och en galet bra räddningsprocent om 98,30 i räddningsprocent och säger så här till bloggen inför premiärnatten:

– Försäsongen har ju givetvis gått bra och jag tycker att jag har haft en bra känsla i mitt spel. Jag har fått en skön start och ska försöka bygga på detta nu. Jag är väldigt inspirerad inför premiären. Min försäsong har som sagt gått bra så jag hoppas jag får stå i match nummer ett. Det skulle vara stort för mig!

Ni har bara spelat två matcher var under försäsongen, det är ju lite, lite jämfört med här hemma, så varför så få matcher?
– Två matcher var är nog väldigt vanligt här. De flesta andra lagen låter sina målvakter dela på matcherna och byter i halvtid. Vi gjorde så att vi stod hela matcher var i stället. Så sett till minuter har jag spelat 120 minuter vilket är vanligt i det här sammanhanget.


Inga kommentarer: