måndag 3 oktober 2016

Sju hårda puckar Frölunda vs DIF 1-4 (från söndagen)

(Daniel Brodin. Foto: Johan Sahlén/ARKIV)

Jag har ingen vidare tur med hur matcherna ligger nu… var på fotboll när DIF åkte till Göteborg för möte med Frölunda så jag såg inte matchen.

Men några tankar kan man ju ha en ändå om det jag sett och hört efteråt.

(Alexander  Fällström - till vänster - jublar vid en match en tidigare säsong. Foto: Johan Sahlén/ARKIV)

Till att börja med är det ju hur trist som helst att Alexander Fällström inte verkar kunna spela vidare i sin karriär. De gånger han har kunnat köra för fullt har han varit hur rolig som helst att se. Men självklart måste ju hälsan gå före.

XXX

Tillbaka till matchen…
… Daniel Brodin deklarerade ”full fart framåt” på hemsidan inför matchen. Men det blev mer försvara sig som bara …  bakåt. Frölunda vann skotten med 42-15 (!) alltså nästan tre gånger så många skott. 

XXX

Adam Reideborn var den som stod längst bak i skottregnet. Han tog 38 skott men släppte in fyra och då endast Calle Ridderwall gjorde mål för DIF blev det torsk med 1-4 för Djurgården.

XXX

När det är så där många skott framåt så beror det ofta på många power play. Så icke här. Frölunda fick ett pp i första, ett i andra och två i tredje. Ganska ordinärt. Desto mer ovanligt är det ju att inte dra på sig en enda utvisning och Frölunda stannade på… noll.  Vet inte när jag såg en nolla i den kolumnen senast.

XXX

Att Frölunda inte gjorde fler än fyra mål på 42 skott på mål är annars anmärkningsvärt i sig! Johan Sundström, noterades för flest skott, åtta stycken närmare exakt varav ett gick i mål och en blev assist.

XXX

(Calle Ridderwall Foto: Johan Sahlén/ARKIV)

Apropå fart… så blev jag glad när jag såg Djurgården i premiären – mot jumbon Leksand, jag vet – men ändå. Det var en fart och frisk fläkt i spelet som sedan försvann lite i matcherna efter. Tyvärr!

Calle Ridderwall öser på men det behövs mer än så för Djurgården som just nu ligger trea från slutet med endast en trepoängsseger – den mot just Leksand. 

XXX

Sju mål framåt imponerar inte heller och just nu är det bara Leksand (igen) och tabellelvan Linköping som är så målsnåla med sju respektive åtta mål. Det kan jämföras med serieledarna Malmös nitton gjorda mål på fem matcher (DIF har spelat fyra).


Inte bra! Djurgården spelar på tisdagen en match i CHL. På torsdag (när jag typiskt nog har en TT-match i Gävle på schemat) är det hemmamatch på Globen. 

Inga kommentarer: