söndag 21 maj 2017

VM-GUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUULD! Känslor o glädje

 (Världsmästare!! Foto: www.hockeymedmariehallman.se, foto av Cmores sändning)

VM-GUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUULD! Och sannerligen – bäst när det gällde! Mot Kanada.

Så jävla roligt! Guld nummer tio. Vunnet på straffar där en omutlig – och knäskadad (bland annat) Henrik Lundqvist bommade igen medan Calvin Picard fick plocka ut pucken ur nätmaskorna två gånger.

 
 (Foto: www.hockeymedmariehallman.se, foto av Cmores sändning)

Nicklas Bäckström lade Sveriges andra straff och var den första att få in pucken i mål. Oliver Ekman Larsson var ut som nummer tre och satte även han sin straff. Då Henke höll tätt blev Bäckström avgörande målskytt.

När just Henrik Lundqvist styrt ut även Mitch Marners skott sträckte han armarna i skyn. Sedan kom William Nylander – som även utsågs till VM:s MVP – och fullkomligt rammade Henke i ett alldeles underbart glädjeutbrott.

På något sätt fick han armen under nacken på den svenske målvakten och räddade både den och såg till att Henke inte landade på målet.

Alltså den glädjen. Den euroforiska känsloexplosionen sa allt om stämningen i det här laget. Samma stämning som byggde guldet.

 (Foto: www.hockeymedmariehallman.se, foto av Cmores sändning)

Här är några citat fångade från intervjuerna som Ida Björnstad gjorde på Cmore:

”Under straffarna var jag jäkligt nervös. Men Henke är väldigt speciell, han tar alla puckarna”
(John Klingberg)

 (Foto: www.hockeymedmariehallman.se, foto av Cmores sändning)

”Det var det här jag såg framför mig som en dröm och inspiration – att få stå här med den här Rackarn”
(Henrik Lundqvist om glädjen att få dela guldet och turneringen med tvillingbrorsan Joel)

”Det viktigaste som målvakt är att vara i zonen och inte tänka på konsekvenserna”
(Henke om att ta alla straffarna. Lyssna o lär kids!)

  (Foto: www.hockeymedmariehallman.se, foto av Cmores sändning)

”Det är magiskt, det går inte att beskriva, så jävla skönt”
(William Nylander sammanfattar guldkänslan med sprucken röst – berättade sedan att han fått en slashing över halsen, därav målbrottsrösten…)

”Familjen är det något bra i! Jag har inte lärt han (William) någonting. Han är självlärd”
(Nicklas Bäckström om att han själv tog VM-guld med pappa Nylander 2006 och nu fick ta guld med Nylander junior elva år senare. )

”Jag sa till Garpen att jag missar inte två i rad då han slängde in mig”
(Oliver Ekman Larsson klev fram för att få lägga en straff. Starkt!)

 (Foto: www.hockeymedmariehallman.se, foto av Cmores sändning)

Mycket Henke-citat som ni ser men vi tar ett till. Ett långt som sätter fingret på hans inställning, på hela lagets inställning. En guldvinnande inställning!


”Klockan 12 i dag trodde jag inte att jag skulle spela. Det kändes fantastiskt hur hela läkarteamet hjälpte mig få ordning på knäet. /---/Det kändes inget vidare på förmiddagen men vi löste det på ett bra sätt. Det kände inte hundra heller i andra och tredje men såklart spelar vi overtime och straffar också. Det känes inte så bra i knäet /---/ När killarna krigar soom de gör och blockar skott då får man mycket inspiration där så man kör vidare”

(Den glädjen!!!     Foto Joakim Nordströms Instagram)


Inga kommentarer: